Fietsbel nieuws

Als lid van de Fietsersbond Westland ontvangt u twee keer per jaar het magazine “Fietsbel”. Hieronder kunt u de bijdrage van onze voorzitter (Frans Visee) lezen uit de Fietsbel voorjaar 2021.
 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 
Fietsinfrastructuur senior-proof is zo gek nog niet
 
Uit de statistieken weten we dat fietsers vanaf hun vijftigste vaker dan gemiddeld vallen en ernstig gewond raken. Hoe komt dat? Zijn ze minder vaardig geworden? Of ligt het aan de toegenomen fietsdrukte?
 
Toen ik in 2018 begon als voorzitter van de Fietsersbond Westland vielen de schellen van mijn ogen: er is iets aan de hand met vallende fietsers. Ik ging op onderzoek uit en wat bleek dat er heel veel ongelukken gebeuren door paaltjes, stoepranden en gladheid. Ik ben al wat ouder en ik merk dat dingen veranderen. Maar dat gaat heel langzaam.
 
We kennen allemaal de leesbril. Maar er gebeurt zo veel meer. Je kunt minder goed vanuit je ooghoeken kijken, maar dat merk je niet meteen. Daardoor zie je auto’s of fietsers later dan toen je jong was. En dan schrik je ineens. Dat heeft invloed op hoe je het verkeer beleeft.
 
Veel mensen denken: natuurlijk kan ik nog fietsen. En dat is ook zo, maar je kunt het niet meer zo goed dan toen je 18 was. Daar zit het gevaar in. Je moet realistisch naar je zelf kijken. Soms moet je accepteren dat je dingen niet meer zo goed kunt. Over je schouder kijken wordt moeilijker en dan is een spiegel op de fiets een goed idee.
 
Ik heb mij voorgenomen mij niet bang te laten maken en gewoon te blijven fietsen. Aan de andere kant: ik was nogal eens overmoedig. Nu probeer ik balans te houden.
 
Hoe zit het met de infrastructuur? Ik vind dat de gemeente met de ogen van de minder vaardige fietser naar de fietsinfrastructuur moet kijken. De verkeerskundigen zeggen: Het fietspad is goed, want het voldoet aan de richtlijnen.
 
Maar de richtlijnen zijn de minimum eisen. Voor een onzekere fietser is die ruimte vaak echt te krap. Meer ruimte voor de fietser zeggen politici vaak, maar doe dat dan ook echt! Ik pleit dan ook voor een fietsinfrastructuur die senior-proof is: geen paaltjes, geen hoge stoepranden. Die zijn levensgevaarlijk als je er tegen aan komt met je trapper. Bij oudere fietsers leidt dat tot een valpartij. De overgang tussen fietspad en stoep moet schuin zijn of helemaal gelijkvloers. Als je per ongeluk verkeerd stuurt, kun je gewoon weer veilig terug naar het fietspad. Dat is een vergevingsgezinde oplossing; een stuurfout wordt niet gestraft met een valpartij. Ik ben ook voor meer markering.
 
Op heel veel plekken zou je met belijning het verloop van het fietspad kunnen markeren. Een duidelijk contrast tussen waar je wel of niet kunt fietsen, kan oudere fietsers echt helpen. Als je ziet aan de belijning dat het pad afbuigt voor een plantenbak word je daar niet door verrast.
 
Goed dat de Fietsersbond Westland, die staat voor veilig en comfortabel fietsen, een goede relatie heeft met de verantwoordelijke ambtenaren van de gemeente Westland en met de wethouder Fietsinfrastructuur in het bijzonder. Dat neemt niet weg dat iedere inspanning de finish haalt. Het is vaak een zaak van lange adem, een gezonde conditie en een flinke doses ambitie.
 
Wij tekenen ervoor.
 
Frans Visee